Lebih Artikel

Sunday, January 19, 2014

Siapa Jordan Belford? | Wolf of Wall Street

Wolf Of Street merupakan filem mengenai Jordan Belford yang menjalankan satu skim pelaburan secara haram. Telah mengaut keuntungan jutaan dollar ringgit dari pada pelabur-pelabur nya. Ini menunjukkan betapa kurang nya ilmu dalam kalangan rakyat biasa.

Sedikit Bio mengenai Jordan Belford

Born in Queens, New York, on July 9, 1962, Jordan Belfort had a natural talent as a salesman at an early age, operating a meat and seafood business in the 1980s. After that company went bust, Belfort began selling stocks in 1987. He was running his own investment operation, Stratton Oakmont, by 1989. The company made millions illegally, defrauding its investors. The Securities Exchange Commission began efforts to stop the company's errant ways in 1992. In 1999,
Belfort pleaded guilty to securities fraud and money laundering. He was sentenced in 2003 to four years in prison, but only served 22 months. Belfort published his first memoir, The Wolf of Wall Street, in 2008. The following year, he released Catching the Wolf of Wall Street
sumber BIOGRAFY.COM
Lahir di Queens,New York pada 9 July 1962 Jordan Belfort merupakan jurujual yang berbakat besar pada usia muda. Mempunyai perniagaan mengenai daging dan makanan laut pada tahun 1980. Setelah syarikat nya lingkup,Belfort mula menjual saham pada 1987. Dia telah menjalankan operasi pelaburannya sendiri,Stratton Exchange pada 1989. Syarikat tersebut telah menjana keuntungan jutaan dollar secara haram,dengan menipu para pelabur-pelabur mereka. SEC telah berusaha untuk menegah penipuan di syarikat ini pada tahun 1992.
 Pada 1999,Belfort didapati bersalah diatas penipuan sekuriti dan pengubahan wang haram. Beliau dijatuhi hukuman pada tahun 2003 kepada empat tahun di dalam penjara, tetapi hanya berkhidmat selama 22 bulan. Belfort diterbitkan memoir pertama, The Wolf di Wall Street, pada tahun 2008. Pada tahun berikutnya, dia mengeluarkan Catching Wolf Wall Street.

No comments:

Post a Comment